Her lige før raketten skydes af til Seatrout Open da er der selvfølgelig en del nervøsitet mht. algesituationen omkring Fyn. Jeg følger det hele nøje, og kører selv ud hvis meldingerne mangler.

Helnæs bugten anno 6/4 2011 - flot vand

Kort sagt så er situationen i bedring, men det går nok lidt langsommere end vi kunne håbe. Hele Storebæltskysten er fin og klarvandet. det samme er Odense Fjord og Helnæs bugten. Ydersiden af Helnæs gennem Lillebælt helt optil Middelfart er dog stadig ikke for godt. I sidste uge var jeg en tur rundt i Assens området, og det så lovende ud – læs dette Go-Fishing blog indlæg.

Idag tog jeg samme tur for at checke udviklingen. Det gik både godt og skidt. jeg havde forventet at vandet var klaret mere op, men da jeg lagde ud i Torø bugten så var det næsten værre end sidste uge. Temmeligt mørkt. I vand til livet kunne jeg akkurat se mine støvler. Havde vi nu ikke hørt noget om alger så ville det jo være regnet for perfekte forhold. Lidt “svæv” i vandet har sinden de gode gamle Jens Ploug Hansen dage altid været godt.

Så det skulle da lige prøves, og sørme. efter få kast tog en flot blank 60 cm fisk den lille Cream Fyggi som var monteret som ophænger. En stærk fisk der fløj ud af vandet gang på gang. Jeg var sikker på at den skulle med hjem, men da den endelig blev træt og gled ind til mig kunne jeg alligevel se at det var en nedfalds. Lidt for slank og med rød numse – så retur igen. Den så dog absolut ikke udtil at have lidt nogen nød efter den havde forladt åen.

Dagens nedfalds der fightede som besat
Dælme et ringe billede......
men det her er da endnu ringere....det er altså svært at tage billeder af springende fisk når man er alene og står i vand til navlen

Et par kast senere gav en undermåler. Så det halvgrumsede algevand gemte altså på fisk. Næste stop var Sønderby Klint, men her så vandet fælt ud. Helt mørkt oliven grønt. Det gad jeg ikke.

Så heller Helnæs bugten hvor vandet bare er flot klart. rejeruserne var kommet op siden sidst. Jeg snag mig til et kik i en af dem. Lidt rejer var der gået i, men de er vist ikke for alvor kommet ind. Når det sker så går ørrederne i fjorden amok. Alle snakker om børsteorme, men de færreste oplever noget særligt i den forbindelse.  Rejernes ankomst i fjorden her i starten af april månedog lidt senere ud på den åbne kyst er efter min mening en langt vigtigere begivenhed. Alle havørreder elsker rejer, og er der reje nok på det lave vand så kommer ørrederne vildt ind efter dem.

Rejerusen på plads - bemærk stopristen i selve rusen. Denne ruse fanger ingen havørreder.

De var nu ikke kommet så meget ind endnu, men to undermålere lod sig da lokke, og på ganske lavt vand skræmte jeg en solid fisk. Fisk først – vad bagefter. Det er en af de læresætninger jeg banker deltagerne på mine kystfluekurser oven i hovedet med. Måske skulle jeg selv på sådan et….!

For mange år tilbage fiskede jeg en del i Lindelse Nor på Langeland. Her havde jeg og et par kammerater et mildt sagt heftigt fiskeri over lang tid. Her stod også rejeruser, og de var ligesom havørrederne fyldt med store Roskilderejer. Året efter var vi selvfølgelig atter på plads på samme årstid, Mens vi med store forventninger pakkede stængerne ud, og alle monterede en stor Sandhest (hvad blev der egentlig af den) flue på forfanget så kom en af de lokale helte forbi. “Det er for tidligt” sagde han “Der er ingen rejer endnu”. Vi grinede bare og fiskekede 8 timer uden hug….

Vinteren det år havde artet sig anderledes end året før, og både rejer og ørreder kom 14 dage senere end normalt ind i Lindelse Nor.  – tankevækkende.

Nu er rejerne som skrevet på vej ind i Helnæs bugten, så det tyder godt.

Ikke så mange, men store flotte rejer. Skulle vi matche størrelsen så ville en 1/0 krog nok være det rigtige at binde rejefluerne på lige nu..

Forøvrigt – sidste gang vi for alvor havde besøg af Chantonella algen (2007) da eksploderede rejebestanden efterfølgende i maj måned. Der var rejer overalt, og dagfiskeriet i maj og start juni var fremragende. Om mange alger er lig med mange rejer senere bliver spændende at følge iår.