Årets Alta tur – En fantastisk tur!

Igen i år gik turen til det smukke Sautso i Alta elven.. Smukkere fiskevand findes simpelthen ikke i norden..!

At bo så tæt på fiskevandet.. Ja når vi ikke fisker, så tænker eller drømmer vi om den næste fisk! Det er helt fantastisk..

Målet for turen var elvens store stallinger og smukke bækørred.. Selvfølgelig krydret med udsøgt forplejning fra kokken Kenneth, samt den storslående natur med chance for både havørn og Nordlys.

Man må sige at endnu engang leverede Alta elven mere end hvad vi kunne håbe på.. Læs med herunder, hvor jeg vil fortælle om nogle af de oplevelser som de 7 deltagere på dette års tur fik..

En imponerende stalling på + 50 cm. tog tørfluen over det lave vand i den smalle rende opstrøms lodgen.

Kokken Kenneth og Jeg var ankommet et par dage før gruppen, for lige at klargøre lodgen og få handlet de fornødne ting og råvare til den kommende uge.. Vi mødes med vores 2 roere/lokale guider og tager fælles imod gruppen i Alta lufthavn.. Her efter går turen en times tid i bil ud i fjeldet.. hvor efter vil vi få vores ting ned i bådene og blive sejlet nedstrøms til Sautso Gården.. Her vil vi og kun vi være at finde de næste dage, og vi har det hele for os selv.. 7 km. af Alta elven, på det helt øverste stræk.. Sautso! Heroppe snor elven sig mellem de høje fjelde på hver side.. Sautso som er Nordeuropas største canyon, får en helt til at glemme tid og sted.. og da vi står ved bilerne og kigger ud over den smukke canyon bliver her helt stille et øjeblik inden det rigtig går op for deltagerne hvor stort det her er.

Et flot veiw ud over canyonen er et imponerende syn, her fra kan man akkurat lige ane lodgen og de spændende pladser og sving..

Alta elven er kun for de få, og den øverste del af elven, Sautso er næsten uopnåeligt.. Her kommer normalt kun rige amerikanere og fisker laks 8 uger gennem sommeren og kun 2 stænger af gangen på de 7 km. fiskevand.. Prisen er høj! Men selvom man skulle have de 30.000,- det koster i døgnet at fiske her, ja så er det ikke nok.. Her går fiskeriet i arv fra generation til generation. Altså drømmen for de fleste, men de færreste forundt..

Dobbelt hug ups..

At vi så har været mere end heldige at få lov til at fiske her en uge uden for sæsonen… Ja det er stadig ikke til at forstå. Men vi har lavet en aftale med A.L.I. som bestyrer fiskeriet på elven, at vi kan fiske her efter stallinger og bækørred, på let grej.. Og heldigvis til en helt anden pris, hvor alle kan være med.. Vi går dog ikke på kompromis med forplejningen.. Så selvfølgelig har vi egen gourmet kok med på turen, som ugen igennem diskede op med det ene festmåltid efter det andet.. Rensdyr, Elgfilet, laks. Stalling og kongekrabbe var bare nogle af de lokale råvare han serverede for os.. Og vi savner stadig hans mad!

Frokosten nydes her i det fri, med frisk smurte sandwiches med Alta laks..
hvilken udsigt inden turen ned af trappen tages..
Kokken Kenneth, tryller her en lille lækker forret med kongekrabbe.

Nå tilbage til første dag…

Vel ankommet ned fra trappen, med tasker og grej. Sender vi kokken og de to roere ned til gården med første læs, inden vi andre kan blive fragtet ned til gården i de klassiske langbåde. Det resulterede som forventet i en smule ventetid, så jeg foreslår lidt kækt. At hvis nogle ønsker at tage et par kast mens vi venter, ja så skulle de da ikke holde sig tilbage. Thomas som var turens yngste deltager og også en kending fra sidste års tur, havde allerede lugtet hvad der var i vente. Så han var første mand til at lade tørfluen glide ned over et mindre strømskel, og her skulle heller ikke mange kast til før det første tilbud kom. En anden deltager, René får rigget til og sender første kast ud netop her hvor bådene ligger til. En stalling rejser sig til fluen og efter få minutters fiskeri er den første stalling i hånden.. En fin gennemsnits stalling fra Alta på knab 50 cm. – Ja så var vi jo lige som godt i gang!

Man bliver aldrig træt af at blive forkælet af kokken oven på en dag ved vandet..

Homepool… Magien ved dette sted er imponerende! Her har vi den lille ø nedstrøms lodgen, hvor der fint kan vades rundt hele vejen, i knædybt vand og fiskes hele strækket af. Strækket kan fiskes frit døgnet rundt på vores ture.. Så er du til at gi den gas fra morgen til aften er der også muligheder for dette.
Det øvre af elven er imponerende smukt, og her er to deltagere ude og udforske en hver lille kant og lomme af elven, hvilket resulterede i et imponerende fiskeri , med både stor stallinger, smukke bækørred, springende havørred og endda en lille grilse som kom til overfladen og tog den lille flue..

Da vi lande på Lodgen og indkvarteret på værelserne, er der frit fiskeri et par timer eller tre inden aftensmaden. Deltagerne fik hurtigt delt sig godt ud langs homepool og det charmerende sideløb Martinelva. Og da de et par timer senere kommer tilbage til lodgen, var deres brede smil ikke til at tage fejl af! Fra vi ankom, til vi igen 5 dage senere tog afsted oplevede vi et stallige fiskeri på både tørflue og nymfe, som ingen af deltagerne troede var muligt.. Antal og størrelsen på fiskene er ganske enkelt unik heroppe i den øverste del af  Alta elven.. Vi havde garvede deltagere med, som har dyrket stallinger på flue i det meste af deres liv, og besøgt de hotteste vande i Norge, Sverige, Polen og Tjekkiet… Men at her kunne være så mange og så store stallinger, tror jeg stadig ikke de fatter.. Som en af deltagerne siden har fortalt mig flere gange, så så bliver hans fiskeri aldrig det samme igen! Alta elvens store stallinger vil altid hjemsøge ham.

Alta elven byder på mange lækre stykker fiskevand, charmerende bagløb og side elve, små strømlommer og blanke nakker, hurtigt vand og brede pools.. Ja noget for enhver smag, og fæller for dem alle, ja så holder de fisk.. Nogle pools flere fisk den ene dag end den næste, og områder hvor de store smukke bækørreder holder mere til end andre steder. Men når man i løbet af vores tur kommer hele systemet igennem, ja så får man oplevet det hele.. At en formiddags fiskeri kan resultere i langt mere end 50 store stallinger til to mand, når det rigtig kører, var der ingen af deltagerne der havde troet på inden ankomst..

Et kort morgen træk i homepool inden morgenmaden, og dagens program er altid godt.. så er man ligesom i gang..

Uden at gå i detaljer om mængder af fisk, som de færreste vil forstå. Vil jeg blot nævne at vi hver dag alle mand fisk fisk omkring de 50 cm.. Med de største optil 55 cm. At elven rummer større fisk er vi ikke i tvivl om, når blot man snakker med de lokale, og hører om bi fangsterne ved laksefiskeriet.. ja så tænker man.. wow.! – bare det var mig der kunne få en af de der + 60 cm…

En grov stalling fanget på det rigtige grej i strømvand, giver en hæderlig fight og taket på overfladen, kan jo imponere enhver med trang til tørfluefiskeri..

Bækørredfiskeriet toppede for mit vedkommende i år.. Jeg gik lidt mere efter disse smukke skabninger end de foregående år. Og det gav straks resultater.. Jeg landede hver dag bækørreder over 50 cm.. Den bedste dag fik jeg faktisk hele 3 stk. af de store.. 53, 55 og 56 cm. At jeg så også fik ny rekord med en imponerende fisk på hele 70 cm. Toppede jo hele turen for mit vedkommende. Vi så sidste år disse store bækørreder, men var ikke skarpe nok.. Det lykkedes i år, og mon ikke vi har en god chance for at gøre lidt mere ved disse store fisk næste år igen..

En grov og gudesmuk bækørred fra vandet lige omkring lodgen.. hele 70 cm.!
Når man jo nu fisker i Lakseland, kan det ikke undgås at en laks i ny og næ kigger op og hilser på vores fluer.. Her rene der kort hilser på en fin laks.

Vi har netop fået forhandlet en tur på plads igen til næste år, og de første pladser er allerede booket.

Læs mere her på linket om turen, programmet, datoer og pris..

ALTA TUREN 2018 – LÆS MERE HER!

Er du interesseret, så giv mig endelig et skriv eller et ring hvis du vil vide mere.

Langt de fleste stallinger vi fangede var over 40-45 cm. men hver dag fangede vi mange + 50 cm. stallinger både på tørflue og nymfe
Ild i brændeovnen, lidt lækkerier på bordet i form af stalling på 3 forskellige måder og ikke mindst lidt udveksling af dagens fangster og fotos..

Det er altid sjovt at fighte store fisk i strømvand på det lette grej..
På vores ture til Sautso, har vi hele det øvre stræk af alta elven til rådighed og transporteres fint rundt i langbådene af vores lokale guider.