Før eller siden bliver alle waders utætte, men derfor er de nødvendigvis ikke klar til skraldespanden. Langt de fleste huller kan lappes med et vandtæt resultat. Problemet er ikke at lappe, men derimod at finde hvor hullet er.

Find hullet i dine neopren waders:
Neopren waders bliver stort set altid først utætte i syningerne/samlingerne. Det skyldes at neopren er et porøst materiale, og der er en øvre grænse for hvor længe samlingerne holder.
Utætheder i samlinger er dog umulig at spotte med det blotte øje. Derfor må der andre metoder til:

Er dine waders utætte et sted i den nedre del dvs. fra støvlen og til ca. knæet så er det effektivt at fylde støvlen op med vand, og derefter observere hvor vandet siver ud. Afmærk området med en sprittusch og smør lappelim på udvendigt, når wadersene atter er tørrer.

Er wadersene utætte et sted over knæniveau, så duer vandteknikken ikke. Der skal simpelthen for meget vand til. Det gør waders tunge, umulige at håndtere og i værste fald endnu mere utætte.
I stedet tager du wadersene på ok går ud i vandet. Stå der i et par minutter og kravl så på land igen. Træk wadersene af og ser hvor de og dine bukser er blevet våde. Afmærk området, og smør med rigeligt lappelim indvendig, når wadersene atter er tørrer.

Det hænder at neopren waders bliver så godt brugte at støvlen flækker lige der hvor den bøjer mest. En sådan utæthed kan lappes kortvarigt med en ordentlig klat Stormsure, men det er ikke en lapning der holder i længden. Tiden er inde til at kikke på nye waders.

Find hullet i åndbar waders
Åndbar waders er som bekendt ekstremt tynde i materialet, De er derfor mere sarte end neopren waders overfor ydre påvirkninger (grene, skarpe sten/muslinger, hegnspæle, bildøre osv). Tilgengæld er de meget slidstærke i samlingerne, så når åndbare waders er utætte, så er det oftest fordi materialet (kaldet membranen) er punkteret et eller andet sted.

Det er sjældent svært at finde hullet i et par åndbare waders. De to metoder som anvendes til finde huller i neoprenwaders er også gode til de åndbare, men der er også en tredje mulighed:

Køb en vandforstøver og fyld den med almindelig husholdningssprit. Sprøjt sprit på indersiden af dine waders, utætheden vil vise sig som en mørk plet der hvor spritten trænger igennem. Mærk af med en tusch, og smør lappelim på når wadersene atter er tørrer. Husk tricket kun virker på waders med Gore-Tex materiale som f.eks. Simms.

Der findes 2 typer af lappelim som er rigtig gode. Bemærk at der ved mindre utætheder kun skal bruges lim. Ikke noget med lapper der skal limes på.

Rubberfix er en effektiv tyktflydende lim, der er længe om at størkne (ca. 24 timer). Den bruges derfor, når der er god tid inden næste fisketur.

Loon UV wader repair er en mere tyndtflydende lim der størkner lynhurtigt når den eksponeres for UV lys (solskin) Derfor helt perfekt til reparationer ude i felten.

HUSK AT DINE WADERS SKAL VÆRE HELT TØRRER INDEN DU SMØRE LAPPELIM PÅ

Bestil waders lappelim via vores web-shop her:

5 kommentar til “Lap dine waders

  1. John Smed says:

    Er det ikke kun på Goretex at tricket med spritflasken virker. Mener bestem ikke det virker på et par Vision waders eller et par Simms Freestone?

  2. Jørgen Løkkegaard says:

    På videoen ser det ud til, at du sprøjter sprit på indersiden af de åndbare waders, hvorefter hullet viser sig som en lille mørk plet. Men i teksten står, at man skal sprøjte på ydersiden og så hurtigt tjekke for pletter på indersiden. Er begge fremgangsmåder brugbare og lige gode?

    • Martin Andersen says:

      Hej Jørgen,

      Det er forkert formuleret i teksten. Du skal gøre som på videoen, sprøjt sprit på indersiden af de åndbare waders og du vil tydelig kunne se hvor hullet er. Jeg plejer at markere hullet med en stort sprittusch, så kan jeg nemt finde hullet igen, når spritten er tør. Husk at tricket kun virker på Gore-Tex materiale!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

{"cart_token":"","hash":"","cart_data":""}

Vi anvender cookies, for at tilpasse indhold, funktioner og analysere trafikken. Flere oplysninger

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk