Storm, regn, store fisk og et fantastisk comeback

Ikke mindre end 2 x 14 dage nåede jeg at tilbringe under varmere himmelstrøg i år – inden corona satte en stopper for mine yderligere rejser.

Første tur, i slutningen af januar, var med et hold søde folk fra Schweiz. Her gik alt over forventning. Fantastisk vejr, mange fisk og flinke folk. Men det var jo ikke “mine” kunder jeg havde med. Derfor glædede jeg mig, udover alle grænser, til min marts tur. Et hold bestående af gode kunder, kammerater og høje forventninger!

Størstedelen af marts holdet (Minus de søde svenskere)

Kampen mod vejret

Allerede inden vi landede i Nassau havde vi hørt det. Vejret var ikke som det plejede. Kanten af en storm og et uvejr havde gennem en længere periode ligget over Acklins. Lavtrykket bragte kraftig blæst og regnvejr med sig; ikke ligefrem optimalt bonefish vejr. Vedvarende lavtryk gør, at størstedelen af bonefishene fortrækker fra flatsne og der kan virke uendeligt fisketomt.

Heldigvis kan de returnere, ligeså hurtigt som de forsvandt.

Dog vidste jeg, at vores første dage nok ville blive noget op af bakke..

Heldigvis var drengene på toppen, holdte humøret oppe og gav den gas – trods flere meget svære dage i turens start. Blandt andet blev spinnestangen svinget, og både snappers og barracuda overfaldt agnene. Specielt Savage Gears sandeel pencil var populær hos de varmblodede fisk! Og Mikkel forstod at finde dem!

Vendepunktet

Alt godt kommer til dem der venter, og det var heldigvis også tilfældet denne gang. Selvom vi desværre måtte vente længere end først håbet, så begyndte vejret at vende, og fiskene trak igen indover de lave flats.

Vi begyndte at løbe på flere fisk. Chancerne kom tiere og vi fik en reel chance for at skyde os ind på fiskene. Desværre var der efterhånden gået så mange dage, at de to søde svenskere jeg havde med begyndte at have travlt. De havde nemlig, modsat os andre, kun booket 6 dage. Derfor var timerne kritiske på 6. dagen, og dagene var bedre.

Anders, Bruno og jeg brugte deres sidste dag sammen, på en af favorit pladserne. Fiskene var så igen der hvor de “skal” være, og jeg vidste at chancerne var langt bedre. Efter en lang gåtur fra morgenstunden, startede vi fiskeriet henover en rigtig stor flat. Vi fik fordelt os godt ud, med cirka 150 meter mellem os hver, og arbejdede os på stribe nedover pladsen. Jævnligt fik vi chancer, men selvom solen var kommet lidt igen, så var blæsten der endnu. 12 sekundmeter stormede henover os, og gjorde de chancer vi fik mere besværlige. Da vi nærmede os slutningen af første plads, havde vi alle set fisk og haft chancer. Desværre var det kun mig der havde været heldig, og 2 fisk havde været oppe og vende, hvor én af dem var i den pæne ende af spektret.

Anders krogede og fightede en fisk, desværre vandt bonefishen i denne omgang.

Scott Sector og Speedster S HD er et fantastisk sæt til de stærke bonefish!

Et hemmeligt spot blev fundet frem, og ret hurtigt rendte vi alle 3 på fisk. Anders og jeg besluttede os for at gå tæt sammen, og spotte fisk sammen. Kort efter krogede Bruno en fin fisk, og jeg skyndte mig over mod ham for at tage et billede, og nåede lige et enkelt skud, inden en stolt Bruno løftede fisken for at vise mig den, hvorefter den sprællede og stak af.

Dagen gik på hæld. Anders og jeg var stadig på jagt. Flere gange havde de snydt os, men pludselig stod vi i en optimal situation; En stime fisk var – trykket af faldende vand – fanget på et lille område, hvor de konstant svømmede den samme rute. Derfor kunne vi stille os i en perfekt position og vente til de kom tilbage. Efter et par gode chancer, var det der endelig. Det perfekte kast, i den perfekte situation. Hele stimen havde retning mod Anders’ flue, og vi holdt begge vejret mens han forsigtigt strippede fluen ind. Så skete det; linen strammede op og Anders løftede stangen, men det efterfølgende udløb var ikke særligt bonefish agtigt. Da fisken kort efter nærmede sig, så vi hurtigt at det ikke var en bonefish der var kommet først. Selvom både Anders og jeg var trætte af det, kunne ingen af os lade være med at grine over Anders’ ansigtsudtryk på det efterfølgende billede.

Fisken som Anders ikke tilgiver lige foreløbig…..

Fisk til alle mand

På syvende fiskedag var vejret for alvor vendt. Solen skinnede, og kun enkelte små hyggelige skyer brød den smukke mørkeblå himmel. Og med solen kom fiskene. Vi så fisk på alle pladserne igen, og de var igen der hvor de “burde” være.

Dette gjorde heldigvis, at alle mand fik den fantastiske oplevelse at høre knuden til sin bagline forsvinde ud gennem topøjet med et lille “duk”. Og udover de lynhurtige udløb og fede takes, så havde vi en række fede oplevelser med trofæet over dem alle; bonefishen.

En af de fede oplevelser var, da Poul og jeg tog en lang 15-20 kilometers tur, hvor jeg efter kort tid fik et par fine fisk, men Poul ikke så det helt store. Derfor rottede vi os sammen, for at finde en fisk til ham. Efter lidt tid, lige da vi drejede rundt om et hjørne ved kysten så jeg dem. En stor stime på 15-20 fisk, der alle tailede og kom møffende helt rigtigt mod os. Da de var små 10 meter fra os, lagde Poul det perfekte kast, og en af de store fisk i flokken kvitterede resolut med at fare hen og inhalere fluen. Fisken, der klart var den største Poul havde kroget på turen, tændte helt af i et langt udløb, hvor den flere gange skiftede retning. Det gjorde, at den til sidst præsterede at få kilet linen under en koral, og derefter knække linen. Derfor stod Poul og jeg med et knækket forfang og en tom fornemmelse, mens vi kiggede på den stump line hvor der engang havde siddet en flue. Jeg nåede kun lavmælt at sige “Det er jeg sgu ked af min ven”, og i det Poul svarede “Det er jeg egentlig også” så jeg endnu en stime med 8 pæne fisk komme lige imod os. Derfor flåede jeg min egen stang frem, gav den til ham og kommanderede; “Kast lige til dem der – hurtigt!” Og det gjorde han. Kort efter var han endnu engang i backingen på en stor fisk, for anden gang på under 2 minutter! Vi skreg begge af grin, og efter nogle fantastiske udløb kunne Poul lande hans største fisk på turen (Ses nederst i kommende billederække).

Flexistripperen kan være en fantastisk hjælp på rejserne sydpå!

Drømmefisken som alle hader

I løbet af sådan 10 fiskedage var det førhen sjældent man løb ind i en permit på Acklins, men i takt med, at vi har fundet mange flere flats at fiske på, er det efterhånden mere reglen end undtagelsen at vi får et glimt af disse fantastiske fisk.

Permitten er en ualmindeligt svær fisk at sætte krogen i, og mange (mig fx) har kastet til utallige permits, der enten bare har fulgt efter, spooket, kigget grundigt på fluen og skredet, eller andre dybt irriterende ting. Sådan arbejder Poul dog ikke; som gammel maskinmester går han klart ind for effektivitet; som tydeligt ses herunder.

Efter at have gået kilometervis af vand igennem en dag, var vandet blevet ret højt da Poul og jeg skulle tilbage mod bilen. Solen var kommet bag os, og vi kunne gå med fin sol og vind hele vejen tilbage; dog nåede vi ikke særligt langt gennem det høje vand før Poul piftede og pegede. Og lige der imellem os, kom der 4 store permit svømmende i ret høj fart, kun afbrudt af korte pauser hvor alle 4 tailede samtidig, hvorefter de skiftede retning og fortsatte i høj fart. Selvom situationen varede under et minut, så føltes det som timevis – vi trak ikke vejret, og prøvede febrilsk at placere vores fluer foran fiskene, hvilket desværre ikke lykkedes grundet de mange retningsskift.

Da det enormt lange minut var gået, stod vi tilbage som to stenstøtter og gloede på hinanden med åben mund. Begge var vi fuldstændigt lamslåede over den fantastiske oplevelse vi lige havde haft. “Desværre” nåede vi dårligt at fordøje den skønne oplevelse inden der stak en hel arm op af vandet længere fremme. “Armen” var halen på en KÆMPE permit der tailede 60 meter længere fremme. Dog nåede vi aldrig hen og få kastet til den, inden den støt og roligt var svømmet tilbage i det dybe vand.

Nu var vi sikre på, at vores korte, men intense permit eventyr var overstået. Men igen tog vi, heldigvis, fejl. Da vi nåede forbi der hvor den store permit tailede, gik vi tæt og snakkede, da jeg pludselig så 2 haler lige foran Poul. 2 permit tailede, under 10 meter fra hans stangspids! Jeg fandt kameraet frem, mens Poul lagde et perfekt kast til fiskene – så skete det! Den nærmeste fisk skød frem og tog Pouls flue, men spyttede den ud og spookede inden det var muligt at reagere! En KÆMPE oplevelse vi fik lov at dele den eftermiddag.

Tre skarptandede konger

Bonefishen er klart nummer 1 for mig, når jeg rejser til Bahamas. Jeg elsker den fisk, og alt hvad den står for. Men grundet min store kærlighed til bonefishen, så glemmer man tit de mange andre fede fisk man kan fange dernede.

En af de sejeste “bifangster” er uden tvivl “flats sheriffen” Barracudaen. Den ser ond ud, og den opfører sig ondt. Hvis din bonefish kommer for tæt på, bliver den lynhurtigt klippet i to. Heldigvis kan barracudaen også godt lide vores fluer, og er den primære årsag til, at vi går med 2 stænger på flatsne. Når man spotter de store mørkeblå skygger, smider man simpelthen sin bonefish stang i vandet, og finder predator stangen frem, og kaster til de kloge rovfisk.

Fordi kloge, det er de. Hvis de har set, eller fornemmet dig – så tager de simpelthen ikke fluen. Derfor skal man “snige” sig ind i deres blinde vinkel, og ligge den store flatwing flue foran den. Hvis alt flasker sig, så vil de store sølvglinsende uhyre kaste sig over den – og det efterfølgende udløb vil kun blive afbrudt af meterhøje spring.

Og på Acklins kan de virkeligt blive store. Dog har jeg endnu ikke oplevet en så flot top 3, som den vi præsterede dernede denne gang. Allesammen brød meteren og målte intet mindre end; 109, 113 og hele 117 brutale cm!

Selv store fisk patruljerer det lave vand. Det beviste Poul med denne flidspræmie på 109cm
113 cm tyksak. (Og en tyksak på 180cm)
117 cm ren ondskab til Erik. (Foto: Sten Easy Shrimp Eyes)

Andre sjove bifangster

Selvom bonefish og barracudaer oftest er de mest omtalte fisk vi render ind i på Bahamas, så findes der en række andre fisk, som er dybt undervurderede at kaste sin flue ud til.

En af disse er lemon sharken; de er ret talrige på de flats hvor vi finder bonefishen – og kan være fantastisk sjove at kaste til, og endnu sjovere hvis de vælger at hugge. Tunge udløb og hårde hovedrusk kan spænde enhver #8 stang op.  Lemon sharks kan være lige dele iskold dræbermaskine, og kæmpe store kyllinger. Jo større de bliver, jo nemmere er de, at få til at tage fluen – men tilsvarende svære at lande.

Der findes mange skøre fisk i vandene omkring Acklins, men en af de skøreste (og sjoveste) er triggerfishen. Den er fjollet bygget, bevæger sig fjollet og er enormt dårlig til at æde din flue. En triggerfish kan stå i lang, lang tid i træk og taile på din flue, indtil den endelig får skovlet den ind. De er ikke altid nemme at få til at hugge, men er helt klart en oplevelse man skal unde sig selv.

Når den så kommer ind, og kigger på dig med sine store brune øjne – så er det svært ikke at blive forelsket.

Køb dansk og rejs med Go-fishing

Det er hårde tider for alle pt. Men specielt de mindre virksomheder er ramt. Nogen af dem der er ramt allerhårdest er selvfølgelig rejseselskaberne. Deriblandt er vores gode venner og samarbejdspartnere; Getaway tours. Selskabet der siden 2001 har hjulpet danskere over hele landet, med at komme på eventyr efter drømmefisk, verden over.  Derfor skal der lyde en opfordring herfra os i Go-Fishing. Når Danmark forhåbentlig snart åbner op igen, og vi skal igang med at bruge nogen penge for at sætte gang i vores økonomi igen, så book en rejse med Go-Fishing. Så støtter du et dansk rejsebureau, samtidig med at du kommer på eventyr med os!

Derudover får du også chancen for opleve ting som nedenstående…. Win win, hvis du spørger mig.